Pinterest

2014. április 26., szombat

Gyermekkorom babái - Aradeanca



Hasonlóan hozzátok, gyerekkoromban nekem is nagyon kevés, de annál jobban szeretett babám volt. Fényképész nagyapám révén rengetek családi fotóval rendelkezem, de nagyon kevés az olyan, ahol a kedvenc babáimmal vagyok lefényképezve. Egy párat azért találtam.

A 70-es években, Romániában, ahol születtem, Aradon működött az ország egyetlen olyan játékgyára, ahol az ARADEANCA nevű babát készítették, kaucsuk(gumi) fejjel, és műanyagból öntött testtel. A márka neve fogalom volt a maga korában.


1989 előtt rengeteget babát szállítottak ki belőle nyugatra, Angliába, Németországba, Franciaországba, keletre is, Törökországba, Irakba stb. Épp ezért nagyon nehéz volt hozzájutni, csak pult alól lehetett beszerezni egyet, illetve sokba is került. 1989-ben 1200 alkalmazottat foglalkoztattak, és sok céggel álltak kapcsolatban.
2011-ben már csak román piacra készítettek évente 60 000 babát.
A cég 2013-ban zárt be, ekkor már csak 28 alkalmazottja volt, mert a Kínából származó, gyakran rossz minőségű babák jóval olcsóbbak voltak, mint az Aradeanca babái.

Személyes véleményem szerint a bezárásban közrejátszott az is, hogy a gyár már nem tudott megújulni. A babák testén, méretén nem változtattak, nem tudták követni a fejlődést. Majd erről posztolok egy későbbi bejegyzésben képet.



Ezen a kissé gyűrött fotón, épp egy ilyen Aradeanca babát ölelgetek(nem ugyanazt mint az első képen, ami a nővéremé volt). A baba 60 cm magas, kicsit nagy volt az én méretemhez képest, de amint látható, nagyon szerettem. A fotó 1979-80-ban készülhetett.


Minden ilyen márkájú babának bele volt nyomtatva gyárilag a fejébe a neve. Tehát mikor megkaptam a babát, az volt az első, hogy kisillabizáltam, hogy hívják. Nagyon csalódott voltam, ha nem volt neve. Az azonos arctípussal rendelkezőknek is különbözőképpen nevezték el. Nem tudom megmondani pontosan hányféle Aradeancát gyártottak, de ezen a szuper blogon, szinte mind fent van.Pár név a sok közül, természetesen románul: Simona, Larisa, Liliana, Manuela, Marinela, Magdalena, Emilia, Georgheta,Viviana, Veronica stb.

papusiaradeanca.blogspot.hu

Egy kicsit elmerültem a román babablogok között, amiből van egy pár:-) és rátaláltam pár olyan oldalra, ahol megtaláltam a gyerekkori babáim fotóját. Sajnos a kedvenceimből már egy sincs meg.

Tehát a nővérem kezében egy Aradeanca baba van, az én kezemben meg egy piros műszőrméből készült kapucnis kabátba öltöztetett baba. Valószínűleg ezeket kaptuk karácsonyra.



És íme hogyan is nézett ki ez a baba közelebbről. A fotókat az amintirifrumoase.ro című honlapon találtam.


Volt még egy babám amire emlékszem, egy menyasszony baba, fekete hajú, aminek levágtam az amúgy is rövid haját, mert úgyis megnő, erről is találtam pár fotót. Szintén Aradeanca, 40 cm magas volt és talán Marianának hívták.






Az enyém pont olyan volt, mint az első.

Az Aradeanca történet folytatódik a következő bejegyzésben, ahol bemutatom az én Aradeanca babámat, amit pár éve a nagynénémtől kaptam.

Itt pedig lehet egyet venni 5000 FT-ért a Galeriasavaria honlapján.


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...